יום שלישי, 16 במאי 2017

לימודי סאונד -הקלטה בטייפ דיגיטאלי DAT

הקלטה בטייפ דיגיטאלי -לימודי סאונד ועריכת וידאו

טייפ דיגיטאלי  (Digital Audio Tape) הינו טייפ הרושם  את האינפורמציה ע"ג סרט מגנטי - פלוקס (כמו בשיטה אנלוגית)  בקלטות דומות מאוד ל DV.

לעומת הקלטה למכונה אנלוגית, בהקלטה ל DAT יש כמה הבדלים:
שיטת אחסון הנתונים ע"ג סרט ה DAT חסכונית יותר מע"ג סרט אנלוגי רגיל מכיוון שהאינפורמציה נרשמת בצורה אלכסונית (לרוחב, בהבדל מסרט הקלטה רגיל המוקלט לאורך) ע"ג הסרט, כשגם ה Left וגם ה Right מוקלטים על אותו ערוץ, מסיבות אלו היא גם נקראת בצורה זו ע"י ראש מסתובב.
בשיטה מסוג זה חייב להיות סנכרון מושלם בין הסרט לראש הקריאה, מכיוון שאם הראש ינסה לקרוא במיקום אחר מלבד הנכון על הסרט (הנקודה המדויקת שבה נרשמה האינפורמציה), יהיו Errors בקריאה.
בנוסף נרשמים על הסרט Start IDs בערוץ מיוחד.


הראש המסתובב יושב על ציר הנוטה בזווית אלכסונית ביחס לסרט.

חסרונו של ה DAT בארצות לחות הוא, היווצרות לחות על ראש ההשמעה, שיכולה להרוס את הסרט, וליצור עליו Drops. הראש לא יכול לקרוא את החלקים של הסרט בהם נוצרים Drops. מכשירי DAT מסוימים מזהים לחות שמצטברת על הראש.
כל נגיעה בסרט עצמו תיצור עליו Drop בגלל אותה סיבה.

תדירות הדגימה הסטנדרטית של DAT היא 48kHz, אך הוא יכול לדגום גם ב 44.1kHz, וגם 32kHz במצב הקלטה LP שמאפשר להקליט פי 1.5 מאורך הזמן של סרט, אבל על חשבון איכות ההקלטה.

קלטת DAT ניתן להקליט מ 15 עד 180 דקות (שעתיים), תלוי בגודל הקלטת.

Absolute Time (ABS/A-Time)
נוצר מראש או תוך כדי ההקלטה כדי לסנכרן בין סיבובי הראש הקורא לסיבובי ה Pinchroller.
הקלטת ABS חייבת להתבצע מתחילת הסרט, וחשוב ביותר לוודא שהסרט נמצא בדיוק בתחילת הקלטת לפני התחלת ההקלטה, כדי שירשם Absolute Time.
חשוב שבין הקלטת רצועה אחת לבאה אחריה, ישמר רצף ABS ולא יקטע לאורך כל ההקלטה, מכיוון שאם ישבר הרצף, לא ירשם המשך ל ABS מהנקודה בה נשבר.
כדי לשמור על רצף ה ABS גם לאחר סיום הקלטת הרצועה הרצויה, צריך להשאיר את ההקלטה רצה לעוד 30 שניות של הקלטת שקט עם ABS, וכך הקלטת הרצועה הבאה על הקלטת, שתוכל להיות מכל נקודה ב 30 השניות האלו, תמשיך את רצף ה ABS.

בגלל בעיות במתיחות הסרט, עדיף להתחיל את ההקלטה על הסרט בדקה של שקט תוך כדי הקפדה על כללי הקלטת ABS, ורק לאחריה להתחיל את הקלטת הרצועה הראשונה.

Start ID
מסמן את מעבר הרצועות בקלטת ה DAT וממספר אותן (כמו ב CD), לצורך מציאתן בקלות מאוחר יותר בהאזנה לקלטת.
כתיבת Start ID מתבצעת ע"י Pulse, ונעשית באחד משני מצבים:
1) אוטומטי – נכתב בכל פעם שהסיגנל יורד מתחת ל Threshold (בד"כ -20dB עד -40dB) ל 4 שניות ויותר, ב Noise Gate הנמצא בתוך מכשיר ה DAT.
2) ידני (Execute) – מאפשר לבחור באופן עצמאי את נקודות Start ID.
בכל פעם שמפעילים את המכשיר כתיבת ה IDs תתחיל שוב מ 1, ללא קשר למיקום כתיבתם.

Erase ID – מחיקת IDs מהסרט. פעולה זו אינה משנה את מספור ה IDs.

Renumber – במקרה שאין רצף במספור ה IDs, מכיוון שנכתבו לא לפי סדר עולה, או שהוסרו כמה מהם לאחר מכן, ניתן לבצע פעולה זו, שתריץ את הסרט לתחילתו, ותשכתב את מספור כל ה IDs לפי מיקומם הפיסי ע"ג הסרט.

במכשיר DAT יש שלושה סוגי חיבורים דיגיטאליים, ביניהם ניתן לבחור ע"י בורר כניסות:
1) S/PDIF
2) AES/EBU
3) אופטי

להרשמה ללימודי עריכת וידאו, לימודי פוסטפודקשן ועריכת סאונד הקישו כאן

חוקי ברזל

1) תמיד תוקלט דקת שקט בתחילת הסרט.
2) תמיד ישמר ABS רציף לאורך כל הסרט.
3) מומלץ לשמור על תדירות דגימה קבועה לאורך כל הפרויקט.
4) מומלץ לבצע גיבויים דיגיטאליים לפרויקט, בגלל שקלטות DAT הן פורמט עדין.
5) שמירה על רמת לחות נמוכה בסביבת העבודה עם מכשיר DAT, ומתן מנוחה של כמה שעות למכשיר במעבר בין טמפרטורות שונות.
6) ניקוי הראש ע"י קלטת ניקוי מיוחדת (מחוספסת במקצת) בלבד, עפ"י הוראות היצרן.
7) זמן תחילת קריאת האינפורמציה הכתובה על הסרט והשמעתם מרגע לחיצה על Play, הוא שנייה וחצי ב 90% ממכשירי ה DAT (בממירי DAC עד מתיחת הסרט).
ב 10% ממכשירי DAT יש Instant Play, ע"י Buffer הקורא מראש בזמן עצירה, את המידע שעל הסרט בשנייה וחצי הראשונות.
8) הרצת כל קלטת חדשה לסופה ולאחר מכן לתחילתה, כדי לשמור על מתיחות הסרט.